Dnia 15 października 2025r. uczniowie klas 7 i 8 wzięli udział w projekcie edukacyjnym organizowanym przez Centrum Kultury „SOKÓŁ” w Nowym Sączu pt. „KinoTerapia – Bliskie spotkania z psychologią i filmem”. W ramach projektu uczestnicy obejrzeli film „Życie animowane”, który poruszał tematykę autyzmu. Ze względu na obecność uczniów w spektrum autyzmu w naszej szkole, film oraz rozmowa z prowadzącymi były szczególnie wartościowe i pomocne w zrozumieniu zachowań i potrzeb osób z autyzmem. Podczas projekcji i warsztatów prowadzący – psycholog i filmoznawca – zwrócili uwagę na takie zagadnienia, jak: zachowania i potrzeby dzieci z autyzmem, znaczenie bliskości i dystansu w relacjach międzyludzkich, potrzeba akceptacji i kontaktu z innymi, ale także konieczność poszanowania własnej przestrzeni i indywidualności.
Psycholog prowadząca warsztaty omówiła również kwestie wykluczenia z grupy i podkreśliła, że nie można nikogo zmusić do sympatii czy przyjaźni, ale należy szanować innych, rozumieć ich potrzeby i pozwalać każdemu być sobą. Narzucanie się innym nie przynosi pozytywnych efektów, a prawdziwa akceptacja wynika z autentyczności i wzajemnego szacunku.
Warsztaty i projekcja filmu stały się również okazją do rozmów o uniwersalnych wartościach, takich jak: empatia, wrażliwość, odpowiedzialność za relacje z innymi oraz umiejętność wyrażania własnych uczuć. Uczniowie mogli w bezpiecznej atmosferze zadawać pytania, dzielić się własnymi refleksjami i doświadczeniami, co pozwoliło im lepiej zrozumieć siebie nawzajem i świat osób w spektrum autyzmu.
Wyjazd do Centrum Kultury SOKÓŁ był nie tylko wartościowym doświadczeniem edukacyjnym, ale także wychowawczym. Uczniowie mogli rozwijać swoją wrażliwość, empatię oraz umiejętność komunikowania się i współpracy w grupie. Zajęcia te pokazały, jak ważne jest zrozumienie różnic między ludźmi, szanowanie ich potrzeb i indywidualności, a także budowanie relacji opartych na akceptacji i zaufaniu.
Zajęcia te były cennym doświadczeniem edukacyjnym, pozwalającym młodzieży lepiej zrozumieć innych, rozwijać empatię i umiejętność budowania relacji opartych na wzajemnym szacunku.
M. Czajkowska
