W dniu 5 listopada 2025 roku dzieci z klas I–III wzięły udział w drugich zajęciach Uniwersytetu Filmu i Sztuki – UFIŚ, które odbyły się w Kinie SOKÓŁ oraz w przestrzeniach wystawowych MCK SOKÓŁ. Celem wyjazdu było poszerzenie wiedzy i doświadczeń artystycznych dzieci, rozwijanie kreatywności, wyobraźni oraz umiejętności pracy manualnej, a także zapoznanie uczniów z różnymi formami sztuki i kultury.
Głównym punktem wyjazdu był seans filmu „Niesamowite przygody skarpetek”. Film będący adaptacją popularnej książki Justyny Bednarek opowiadał o niezwykłych przygodach skarpetek, które próbowały odnaleźć swoje miejsce w świecie, mimo że początkowo życie w koszu z brudną bielizną nie sprawiało im radości. Projekcja dostarczyła dzieciom wiele zabawy, rozwijała wyobraźnię oraz uczyła tolerancji, kreatywności i doceniania tego, że każdy może być wyjątkowy, niezależnie od tego, kim jest „na co dzień”.
Przed rozpoczęciem seansu dzieci uczestniczyły w warsztatach plastycznych, podczas których mogły własnoręcznie wykonać stworka ze skarpetki. Zajęcia były bardzo kreatywne i pozwoliły uczniom rozwijać zdolności manualne, motorykę małą, planowanie działań oraz umiejętność podejmowania decyzji dotyczących wyglądu i charakteru stworka. Dzieci z zaangażowaniem dobierały materiały, ozdabiały swoje skarpetkowe stworki i tworzyły indywidualne, niepowtarzalne prace, które z radością zabrały do domu, co dodatkowo wzmacniało poczucie własnej wartości i satysfakcję z wykonanej pracy.
Uczniowie mieli również okazję zwiedzić wystawę sztuki współczesnej. Podczas zwiedzania byli bardzo skupieni i z zaciekawieniem słuchali opowieści kustosza o poszczególnych eksponatach. Wizyta ta pozwoliła im rozwijać wrażliwość estetyczną, uwagę oraz umiejętność interpretowania dzieł sztuki, a także kształtowała prawidłowe zachowanie w przestrzeni wystawienniczej.
Wyjazd okazał się bardzo udany i dostarczył dzieciom wielu wrażeń. Po powrocie do szkoły i domów uczniowie byli pełni radości i zadowolenia, a wycieczka stała się nie tylko formą rozrywki, lecz także wartościowym doświadczeniem edukacyjnym, łączącym naukę, sztukę i twórczą zabawę.
Film „Przygody skarpetek” z pewnością warty był uwagi – świadczy o tym zdanie filmoznawców – poniżej komentarz Zespołu Edukatorów Filmowych:
„Niesamowite przygody skarpetek to opowieści, które znane są wielu dzieciom z książkowego pierwowzoru, przeniesione na duży ekran w kilku odcinkach. Seans może być uzupełnieniem lektury książki – jeśli dziecko już ją zna; a jeśli nie, może zachęcić do wspólnego czytania. Jednak nie tylko z tego powodu film warto obejrzeć z najmłodszymi.
Przede wszystkim historie w nim przedstawione rozbudzają dziecięcą wyobraźnię – pokazują, że nawet zwykła skarpetka może mieć marzenia, osobowość i przeżyć wielką przygodę. Dzięki temu film uczy patrzenia na świat z fantazją i kreatywnością. W przystępny i subtelny sposób przekazuje ważne wartości: odwagę w podejmowaniu decyzji, akceptację różnic, siłę przyjaźni i rodziny, a także odpowiedzialność za własne wybory. Nie brakuje w nim humoru i ciepła – bawi najmłodszych, ale potrafi też rozśmieszyć dorosłych.
Pełna humoru i ciepła animacja rozpoczyna się od znikania w tajemniczy sposób różnych rzeczy z pralki. Warto zaznaczyć, że w każdym odcinku mamy do czynienia z innym skarpetkowym bohaterem, który rusza w niezwykłą podróż, podczas której odkrywa nowe miejsca, przeżywa przygody i uczy się czegoś ważnego o świecie – i o sobie samym.
Twórcom udało się zawrzeć w tych kilkudziesięciu minutach wiele ważnych, mądrych tematów, jednocześnie bawiąc i ucząc najmłodszych. Mamy tu skarpetkę, która na początku czuła się osamotniona i nierozumiana wśród swoich przyjaciół, ostatecznie stając się bohaterką wśród nowych towarzyszy – i nawet jeśli to było tylko jej marzenie senne, młody widz dostaje jasną informację o ogromnej sile wyobraźni; o tym, że marzyć można i trzeba, bez względu na to, kim (lub czym) jesteśmy. Mamy skarpetkę, która zostaje głosem rozsądku, która pokazuje nam, że dorośli zamiast się kłócić powinni uczyć się radości od dzieci, by mogli zacząć wreszcie mówić tym samym (zgodnym) językiem. Jest też skarpetka, która na pierwszy rzut oka wydaje się groźna, ale ma piękne i przyjacielskie wnętrze – informacja dla widza – nie oceniaj książki po okładce. Jest wreszcie historia (skarpetka, która została mysią mamą), która pokazuje młodemu widzowi, jak ważna jest odwaga i pomoc słabszym; a także jak ważna jest współpraca i to, że poszukując siebie możemy odnaleźć się w roli, która na początku wydaje się do nas całkiem nie pasować.
Dzięki połączeniu stosunkowo dynamicznej akcji, barwnych postaci – które nie przebodźcowują odbiorcy i wartościowych przesłań, film idealnie sprawdzi się dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Może być także świetnym punktem wyjścia do rozmów o emocjach, różnicach między ludźmi, marzeniach i poszukiwaniu własnej drogi.
Kolorowa, nietypowa animacja przyciąga uwagę dzieci i wyróżnia się na tle wielu współczesnych bajek. Przypomina rysunki maluchów, a nie idealnie dopracowaną w studiu wizję dorosłych artystów. Dzięki temu może zachęcić małych widzów do tworzenia własnych opowieści, rozwijając ich fantazję, co można wykorzystać na zajęciach warsztatowych lub plastycznych.
Należy również podkreślić samo piękno animacji – ciepłe, mocno nasycone (ale nie ostre) kolory, praktycznie identyczne odwzorowanie skarpetkowej historii z kartek książek.”
Eksperci rekomendujący film: Izabela Kozielec, Hanna Kroczak, Kamila Szwarc.
M. Czajkowska
